Bloggen

Strategi & rutiner för kommunikation i BRF

Ju mer bostadsrättsföreningen informerar om vad som sker i huset, desto lättare är det för medlemmar att engagera sig.
Det är svårt att komma med idéer och synpunkter om man inte vet vad som sker.

 

Strategi

  • Undervisa medlemmarna om hur saker och ting fungerar.  Utgå inte från att de vet och förstår allt.
  • Var övertydlig utan att ha nedsättande ton. Försök låta positiv i text.
  • Vid rättelse via text, var bestämd och förklara möjliga konsekvenser utan att låta arg och desperat.
  • Allt som en medlem behöver känna till ska stå på hemsidan
  • Info om viktiga telefonnummer/e-postadresser ska alltid finnas på trapphuset anslagstavla.
  • Ha ett fast telefonnummer och e-postadress till styrelsen, som alltid är samma oavsett vem som sitter i styrelsen.
  • Medlemmar är skyldiga att hålla sig informerade, vilket innebär att de har eget ansvar att läsa meddelande på anslagstavlan och söka information.
  • Prata personligen med boende om möjligt, det går snabbare än att maila.

Rutiner

  • Svara på alla mail och telefonsamtal så boende får bekräftelse på att de når fram.
  • Viktig information som alla bör känna till ska sättas upp på anslagstavlor i trapphus samt hemsida.
  • Mindre viktiga info kan skrivas enbart på hemsida t.ex. saker som är bra att veta, men inte kritiska.
  • Känslig info t.ex. portkod delas ut direkt till medlemmar eller använd vår tjänst för SMS-utskick. Sparar tid.