Användandet av Facebook i Sverige är utbrett. Hela 6 av 10 svenskar använder Facebook varje vecka enligt offentlig statistik. Därför kan det vara lockande för bostadsrättsföreningen kommunicerar via facebook för att nå ut till medlemmarna. De finns ju redan där.
Dock finns det några saker man bör tänka på och fallgropar
Nyttan med Facebook för bostadsrättsföreningen
Framför allt inbjuder facebook till interaktion mellan medlemmar. Facebook gör det enkelt för medlemmarna att ställa frågor till sina grannar eller be om hjälp.
Facebook sida
En Facebook sida är öppen för alla, även de som inte har ett facebookkonto kan läsa innehållet. Detta gör att alla ska kunna ta del av innehållet. Offentligheten gör också att medlemmar kanske blir mer försiktigt och undviker gräl i kommentarsfälten. Innehållet kan även delas på twitter, i e-post, föreningens hemsida etc. Nackdelen kan vara att det kan upplevas som svårare att prata om problem, både från styrelsens och medlemmarnas sida. På senare tid har Facebook-sidor blivit allt mindre vanliga i föreningar.
Vi anser att publik information blir lättare att ta del av via en Brf Hemsida. Framförallt eftersom Facebook möjlighet att strukturera information på ett tydligt sätt, det är ju främst en plattform för dialog, inte presentation av information.
Facebook grupp
En Facebook grupp är endast tillgänglig till en begränsad grupp människor. Om gruppen är offentlig kan alla som har ett facebook-konto se innehållet. Du kan också göra gruppen hemlig så att innehållet endast visas för de som blivit godkända som medlemmar i gruppen. Fördelen här att man kanske kan ha lite högre i tak i diskussionerna, men det är en god idé att ha en moderator som ser till att diskussionerna inte urartar. En annan fördel är att du får tillgång till funktioner för omröstningar, köp & sälj mm.
Nackdelen är att personer som inte har ett facebook-konto inte kan ta del av informationen. Det finns personer som aktivt valt att inte vara på Facebook och som inte vill ha ett konto där. Speciellt bland äldre är detta vanligt och känsla av utanförskap kan uppstå om grannarna pratar om allt möjligt där utan att man själv deltar. Dessutom finns risken att medlemmar inte ser inlägg på Facebook eftersom Facebook har en algoritm där den sorterar bort sånt den tror är ointressant för en medlem. Alltså kan vara medlem i en grupp utan att man får aviseringar om nya inlägg.
Få det bästa av två världar
Vår rekommendation är Facebook används för kommunikation mellan medlemmar. Det bästa är om någon utanför styrelsen startar upp Facebook-gruppen och är moderator.
I gruppen anger man att dess syftet är enbart för kommunikation mellan medlemmar. Styrelsen bör alltså hålla sig utanför och inte använda den för kommunikation med medlemmar.
Officiell information från föreningen sker bäst via en hemsida. Dels eftersom det blir tillgängligt för alla och inte kräver ett Facebook-konto. Men även eftersom det är lättare att läsa och hitta information på en hemsida. Genom hemsidan kan även medlemmar kontakt styrelsen via e-post eller kontaktformulär.