Bloggen

Så registrerar du domän till bostadsrättsförening

Vi stöter ofta på bostadsrättsföreningar och samfälligheter som har felaktigt registrerade domäner.
Vanligaste felet är att domänen är registrerad på en privatperson. Det medför att föreningen inte kan kontrollera domänen och får problem när de vill flytta domänen eller byta leverantör för brf hemsida. Därför att det viktigt att du registrera domänen rätt, vilket vi går igenom här.


Vad du inte ska göra

Om du har ett konto på ett webhotell eller själv äger domäner så ska du absolut inte registrera domänen när du är inloggad på ditt konto. Vid registrering ska du aldrig heller uppge ditt personnummer eller din personliga e-postadress, då kommer domänen att registreras på dig.

 

Hur registrerar man en domän till föreningen?

Vi rekommenderar vår serverleverantör Oderland eftersom de har en lättanvänd kundzon och bra support. Det finns många andra leverantörer som kan fungera lika bra t.ex. Loopia. Sen finns det leverantörer som är mindre bra t.ex. att det är omständigt att registrera och hantera sin domän.

Exempel på hur du registrerar er domän

 

  1. Surfa in på https://www.oderland.se/domaner/

  2. Sök efter domänen du vill ha t.ex. brfnamn.se (bara ett exempel, sök inte på detta)

  3. Om domänen är tillgänglig, klicka på ”Lägg till”

  4. Gå vidare tills era uppgifter efterfrågas och fyll i att det gäller ”Organisation” och inte privatperson. Nedan är ett exempel på hur det kan se ut

 

 

Att tänka på

  • Uppge föreningens fullständiga juridiska namn, som det är angivet på allabolag.se
  • Uppge föreningens organisationsnummer
  • Uppge namn på en styrelseledamot under för- och efternamn
  • Uppge föreningen e-postadress
  • Ange en postadress som post verkligen kan skickas till t.ex. en c/o adress hos er ekonomiska förvaltare. Undvik postadresser hem till ledamöter eftersom dessa byts ut med tiden och folk flyttar.

 

 

Registrerad e-postadress

I detta exempel har vi angett en e-postadress som ännu inte finns, men som vi tänker att föreningen ska använda i framtiden. Här får man tänka på att den adressen inte kommer fungera om vi får problem med domänen i framtiden. I praktiken bör det inte vara ett problem eftersom man via supporten kan få hjälp att förnya sin domän eller återställa uppgifter om det behövs. Om föreningen redan har t.ex. en Gmail-adress så kan man ange den istället. Den registrerad e-postadress används för att verifiera ägarskap om man t.ex. ska flytta en domän, därför är det viktigt att det är föreningens adress och att ni kan nå den.

 

Så kontrollerar du att er domän är rätt registrerad

Du kan söka hos internetstiftelsen för att se vem som äger er domän: https://internetstiftelsen.se/sok-doman/

Om det under Innehavare (kontakt-ID) visas (not shown) så är domänen felaktigt registrerad på en privatperson. Om det däremot visas ”Se kontaktinformation” så är det en organisation, klicka då på knappen för att se organisationsnummer, organisationsnamn och adress. Kontrollera att uppgifterna stämmer



Enkel domänhantering

Vi hjälper alltid våra kunder med domän så att ni slipper hantera administrationen. Det innebär att vi registrerar domänen åt er så att föreningen blir registrerad som ägare. Om ni redan har en domän och den är felaktigt registrerad så hjälper vi er att rätta till det. Vi bevakar även er domän och meddelar er om vi ser att den slutar fungera t.ex. pga en obetald domänfaktura. Dessutom ställer vi in nätverksinställningar (DNS) för er domän om ni önskar koppla på andra tjänster, helt kostnadsfritt. Ni slipper alltså allt det tekniska kring domänen

som annars kan vara krångligt och tidskrävande för er.

Fler blogginlägg