I en bostadsrättsförening behöver man ibland informera de boende vad de inte får göra.
Lappar är effektiva eftersom man kan sätta upp lappen på den plats där regelöverträdelsen skett.
Här är några tips för effektiv kommunikation via lappar:
- Låt inte desperat
Att vara dömande, söka hämnd, idiot-förklara, använda utropstecken och skriva med STORA BOKSTÄVER får dig att låta desperat!!!!!
Ge inte intrycket av styrelsen tappat humöret och därmed kontroll över situationen. - Var Pedagogisk
Förklara sakligt vad som skett, varför man inte bör göra det och vilka negativa konsekvenser det kan leda till.
Avsluta sedan med att förklara hur man bör bete sig och vilka positiva effekter det ger. - Var konsekvent
Sätt alltid upp lappar när någon brutit mot regler. Det ger intryck av att föreningen har koll samtidigt som de boende lär sig vad som förväntas av dem.
Försök använda samma språk, så det bästa är om en och samma person skriver alla lappar. - Använd humor om du kan
Om man är duktig skribent och känner de boende väl kan man använda humor. Det visar att förening drivs av människor som har lite distans. Att humoristiskt beskriva ett absurt beteende gör informationen underhållande och får den skyldige att framstå som lite dum. Humor är lämpligt för mindre incidenter som inte orsakat något direkt lidande för någon.
Här är ett exempel på en rolig lapp om ovikta kartonger i soprummet
Om ni har en hemsida i föreningen bör informationen även finnas där på startsidan. Information som är sakligt skriven går bra att lägga ut offentligt.
Potentiella köpare ser då att det är en förening där ordning och reda råder. Något som lockar skötsamma personer och avskräcker de mindre skötsamma.